HomeActueelAntisemitisme moet op Europese agenda

Antisemitisme moet op Europese agenda

Publicatiedatum: 21 nov. 2014

BRUSSEL - "Het Europees Parlement moet een eerlijk debat voeren over antisemitisme." Dat zei europarlementariër Bas Belder (ChristenUnie-SGP) gisteren tijdens de jaarlijkse conferentie van de European Coalition for Israel in Brussel.

Donderdag hield de European Coalition for Israel (ECI) voor de elfde maal haar jaarlijkse conferentie, die plaatsvond in het Europees Parlement. De conferentie trok ongeveer 150 belangstellenden.

Het opkomende antisemitisme vormde een centraal thema. "Mensen die roepen dat de Joden naar de gaskamers moeten, het komt tegenwoordig weer voor", aldus Harald Eckert van Christenen voor Israël Internationaal. ECR collega Škripek betoogde dat allen de haat tegen de Joodse gemeenschap in Europa moeten aanvechten. Waarop oprichter van ECI, Tomas Sandell, iedereen opriep om samen tegen het kwaad op te staan.

Na de pauze sprak onder meer Ronen Gil-Or, plaatsvervangend Ambassadeur van de Israëlische Permanente Vertegenwoordiging over de Arabische winter en de gevolgen daarvan voor het Midden-Oosten, Israël en de Europese Unie. Dominee en ex-moslim Majed El Shafie wees erop dat terreurorganisaties Hamas en IS dezelfde wortel hebben. "Het enige verschil is dat Hamas alleen Israël wil vernietigen, terwijl IS de hele wereld wil vernietigen. Christenen en Joden hebben dezelfde vijand."

Tijdens de conferentie ondertekenden de aanwezige organisaties een brief aan de nieuwe voorzitter van de Europese Raad, Donald Tusk, en de Hoge Vertegenwoordiger, Federica Mogherini. In de brief wordt de EU opgeroepen actie te ondernemen, voordat reeds gezaaide haat verder ontkiemt.