HomeActueelBas Belder brengt werkbezoek aan China

Bas Belder brengt werkbezoek aan China

Publicatiedatum: 14 jan. 2015

Europarlementarier Bas Belder heeft van 6 tot en met 9 januari met zijn medewerkers Elise van Doorn en Walter van Luik een werkbezoek afgelegd aan de Volksrepubliek China. Na  aankomst in de hoofdstad Beijing op dinsdag 6 januari werd koers gezet naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor gesprekken over het strategisch partnerschap tussen de EU en China, de culturele uitwisseling tussen de bevolking van de twee grootmachten, toekomstige economische samenwerking en de rol van China in de regio en in de wereld.

Na een gesprek op het ministerie van handel over de handelsbetrekkingen tussen de EU en China en de groeiende investering van de Volksrepubliek in vooral Oost-Europa ging het richting de Grote Hal van het Volk voor een gesprek en werkdiner met gastheer Wang Xiaochu, de vice-voorzitter van de commissie Buitenlandse Zaken van het Nationaal Volkscongres.

Op woensdag 8 januari bracht Belder een bezoek aan het regeringsbureau voor religieuze zaken, waar van gedachten gewisseld werd over de godsdienstvrijheid in het land. Daarna stond een bezoek aan de commissie Etnische Zaken gepland, om het vraagstuk van de etnische minderheden en de situatie in Tibet en Xinjiang te bespreken. De middag stond in het teken van een boeiend rondetafelgesprek met wetenschappers over de relatie tussen de EU en China.

Donderdag reisde Belder via de nieuwe hogesnelheidsverbinding tussen Beijing en Shanghai naar het zuiden. 1300 kilometer zuidelijker werd een tussenstop gemaakt bij Lingfeng village, een dorp in een van de districten van Suzhou. Op het platteland werden we warm verwelkomd door de lokale autoriteiten en werd het vraagstuk van de urbanisatie besproken. In Linfeng village wordt succesvol getracht de dorpsgemeenschap levendig te houden door het voorzieningenniveau sterk te verbeteren. Dit moet voorkomen dat te veel mensen naar de grote stad trekken. We brachten tevens een bezoek aan enkele families.

Na een korte treinreis bereikten we Shanghai waar we op vrijdagmorgen spraken met een vertegenwoordiger van de Shanghai free trade zone, een pilotproject waarbij het concept van  vrijhandel  wordt uitgeprobeerd. Dit project moet de opmaat zijn voor een nieuw nationaal handelsbeleid in de toekomst. Verder sprak Belder met vertegenwoordigers van de Shanghai Municipal People's Congress  over de ontwikkeling van Shanghai en met vertegenwoordigers van de katholieke kerk.

In het najaar van 2014 is Bas Belder door de commissie Buitenlandse Zaken in het Europees Parlement aangewezen als rapporteur voor de betrekkingen tussen de EU en China. In het kader hiervan is hij door het Nationaal Volkscongres uitgenodigd voor dit werkbezoek aan de Volksrepubliek.

Een fotoverslag is te vinden op onze facebookpagina.