HomeActueelBelder hekelt Palestijnse persboycot van Joden en Israëli’s

Belder hekelt Palestijnse persboycot van Joden en Israëli’s

Publicatiedatum: 27 jun. 2013

BRUSSEL, woensdag 26 juni 2013 – Als voorzitter van de Israëldelegatie hekelt europarlementariër Bas Belder (SGP) de Palestijnse persboycot van Israëlische en Joodse journalisten op de Westelijke Jordaanoever.  Hij vraagt zowel eurocommissaris Füle als Hoge Vertegenwoordiger Ashton tegen deze stuitende discriminatie krachtig stelling te nemen.Belder baseert zijn scherpe kritiek aan het Palestijnse adres op het artikel van de gerenommeerde journalist Khaled Abu Toameh dat op 25 juni verscheen onder de titel “Palestinians: No Jews Allowed!”.

Blijkens deze bijdrage krijgen westerse journalisten bij interviewverzoeken voor hooggeplaatste vertegenwoordigers van de Palestijnse Autoriteit bijna dagelijk te horen: “Wij gaan akkoord op voorwaarde dat er geen Joden bij aanwezig zijn.” Nog vorige week werd een bemiddelende Palestijnse journalist toegevoegd: “Zorg er vooral voor dat er zich onder de bezoekers geen Joden of Israëli’s bevinden. Want, het spijt ons, maar wij ontvangen geen Joden, noch Israëli’s.” Een Europese journalist kreeg eveneens nul op rekest bij een interviewaanvraag bij de Palestijnse Autoriteit “omdat ‘s mans naam aangeeft dat hij een Jood is”.

Ronduit verwerpelijk vindt Belder de steun van de vakbond voor Palestijnse journalisten voor dit boycotbeleid. “Die bond dringt er zelfs bij de Palestijnse Autoriteit op aan om Israëlische reporters uit Palestijnse steden te bannen. Je vraagt je af: Houden die Palestijnse redacteuren deze boycot ook nog vol als hun leiders aan de onderhandelingstafel met de Israëli’s schuiven? En wat doen zij als de Palestijnse Autoriteit Amerikaanse politici van Joodse komaf ontmoet? Hoe dit zij, Europese diplomatieke interventie is hier snel en resoluut geboden!”