HomeActueelBelder tevreden over uitspraak Spaanse Taks Lease

Belder tevreden over uitspraak Spaanse Taks Lease

Publicatiedatum: 23 aug. 2013

Bas Belder, Europarlementariër SGP, is tevreden over de uitspraak van de Europese Commissie over de Spaanse taks lease zaak. Het betreft een jarenlange illegale ondersteuning van de Spaanse scheepsbouwsector door de eigen overheid. De Commissie heeft de constructie onrechtmatig bevonden en een deel van de onterecht ontvangen belastingvoordelen moet worden terugbetaald. De Eurofractie SGP ziet hiermee haar inspanningen voor een eerlijk speelveld voor de Nederlandse scheepsbouwsector beloond.

Na klachten en lang aandringen van Scheepsbouw Nederland en andere Europese scheepsbouwers, is de Europese Commissie uiteindelijk in 2010 een onderzoek gestart . In de einduitspraak van deze zomer zijn de aanklagers nu formeel in het gelijk gesteld.

Bij de bouw van 273 schepen is gebruik gemaakt van de taks lease regeling. De Nederlandse scheepsbouwsector is daardoor de afgelopen jaren miljarden euroÂ’s aan opdrachten misgelopen. Het is dan ook niet meer dan rechtvaardig dat de staatssteun deels wordt teruggevorderd.

Ondertussen heeft Spanje een nieuw taks lease systeem in werking gesteld. De Eurofractie SGP blijft dit op de voet volgen om eventuele oneerlijke concurrentiepraktijken bij de Commissie aan te kaarten.