HomeActueel“EU, roep Turkije op matje over agressie tegen klooster”

“EU, roep Turkije op matje over agressie tegen klooster”

Publicatiedatum: 13 aug. 2013

BRUSSEL, dinsdag 13 augustus 2013 – Europarlementariër Bas Belder (SGP) heeft Hoge Vertegenwoordiger Ashton en eurocommissaris Füle dringend verzocht de Turkse autoriteiten om opheldering te vragen over verbale en fysieke agressie van een groep moslims jegens de staf van het Sint Abrahamklooster in Midyat (zuidoosten van Turkije) op zondag 11 augustus.  De aangerukte politie trad niet op tegen de aanvallers, maar juist tegen de bedreigde Assyriërs met pepper spray.

De eurofractie SGP acht het veelzeggend dat de christelijke getuigen van deze inmiddels tweede brute aanval op het klooster in korte tijd uit vrees voor vergelding anoniem wensen te blijven. “Ashton en Füle moeten de Turkse autoriteiten direct ter verantwoording roepen over deze uiterst kwetsbare positie van de Assyrische gemeenschap in eigen land. Zij moeten Ankara confronteren met de feiten (persbericht van AINA van gistermiddag) en een duidelijke stellingname eisen!”