HomeActueelOnterechte goedkeuring financieel beheer EU

Onterechte goedkeuring financieel beheer EU

Publicatiedatum: 28 apr. 2016

Brussel, 28 april 2016 – Het Europees Parlement keurt vandaag het financieel beheer van de Europese Commissie over het begrotingsjaar 2014 goed. Ten onrechte, vindt Bas Belder, lid Europees Parlement namens de eurofractie ChristenUnie-SGP. Het financieel beheer door de Europese Commissie en de lidstaten laat weinig verbetering zien.

Het foutenpercentage bij de uitgaven is 4,4% en ligt al jaren hoog, zodat de Europese Rekenkamer geen positieve accountantsverklaring kan afgeven. Het Europees Parlement stelt dat het financieel beheer moet verbeteren. Op voorstel van de eurofractie ChristenUnie-SGP behelst het rapport tevens het verzoek aan de Europese Commissie om vóór 1 juli met een actieplan te komen ter verbetering van het financieel beheer door de lidstaten. Die zijn namelijk bevoegd om 80 % van de uitgaven uit de EU-begroting te doen, ook al blijft de Europese Commissie eindverantwoordelijk.

Belder vindt dat het Europees Parlement slappe knieën toont door als het erop aankomt toch kwijting te verlenen aan de Europese Commissie. Daarmee laat het volgens de eurofractie ChristenUnie-SGP ook dit jaar de kans schieten om politieke druk te zetten op de Europese Commissie en de lidstaten om voortvarend werk te maken van gezond financieel beheer.