HomeActueelOok nieuwgekozen president Iran haat Israël

Ook nieuwgekozen president Iran haat Israël

Publicatiedatum: 19 jun. 2013

BRUSSEL, dinsdag 18 juni 2013 – Een dag voor de Iraanse presidentsverkiezingen van vrijdag 14 juni heeft kandidaat en winnaar Hassan Rohani in een interview duidelijk blijk gegeven van zijn vijandschap jegens de Joodse staat Israël. Een zorgelijk voorteken van zijn komende ambtstermijn, vindt europarlementariër Bas Belder (SGP). “De Europese Unie moet Rohani duidelijk maken dat deze destabiliserende houding in het Midden-Oosten onaanvaardbaar is en dat het door Rohani gewenste herstel van de betrekkingen met het Westen niet kan zonder de erkenning van de Joodse staat Israël”, stelt de eurofractie SGP

Als voorzitter van de Israëldelegatie van het Europees Parlement keert Belder zich tegen de kwalijke bewering van Rohani dat Israël de “campagne” tegen het Iraanse atoomprogramma zou hebben “verhit en geleid om de internationale aandacht niet alleen af te leiden van zijn eigen heimelijke en gevaarlijke atoomwapenprogramma, maar ook van zijn destabiliserende en onmenselijke politiek en praktijken in Palestina en het Midden-Oosten” (zie interview met Rohani in het tijdschrift al-Sharq al-Awsat, 13 juni 2013).

In hetzelfde interview roemt Rohani het Syrië van president Bashar al-Assad als “het enige land in de regio dat de expansionistische politiek van Israël en zijn praktijken weerstaat”. Natuurlijk, zo vervolgt Irans nieuwe president, zal de Islamitische Republiek ook voortaan “de Palestijnse zaak van ganser harte ondersteunen”. Een oplossing voor de Palestina-crisis is volgens Hassan Rohani echter slechts mogelijk “indien de rechten van het Palestijnse volk volledig worden hersteld en zijn nationale aspiraties zijn gerealiseerd”.

“Full restoration of the rights of the Palestinian people” (Volledig herstel van de rechten van het Palestijnse volk) klinkt natuurlijk vriendelijker dan “wipe Israel from the map” (veeg Israël van de kaart). De eurofractie SGP valt echter volledig het scherpe, maar terechte commentaar van de Duitse Irankenner en publicist dr. Matthias Küntzel bij: “Gemeint ist aber das Gleiche.”