HomeActueelSGP bekritiseert invoering euro in Letland

SGP bekritiseert invoering euro in Letland

Publicatiedatum: 24 jun. 2013

?Brussel, 24 juni 2013 - Bas Belder, lid Europees Parlement namens de SGP, steunt de toetreding van Letland tot de eurozone niet. Het land voldoet weliswaar aan de letter van de criteria die de EU-lidstaten zijn overeengekomen om een land de euro te laten invoeren. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft echter zijn bezorgdheid geuit over de duurzaamheid van de economische convergentie, met name op het gebied van de inflatie.

Daarnaast wijst de ECB op het risico dat banken lopen door de grote hoeveelheid buitenlandse tegoeden op de balans, met name afkomstig uit Rusland. Het land moet ook het bestuur verbeteren en de schaduweconomie aanpakken. De eurofractie van de SGP vindt het ook in het belang van het land zelf dat deze risico´s serieus worden genomen.

De meerderheid van de economische commissie van het Europees Parlement tilt echter niet zwaar aan deze zorgen van de centrale bank in Frankfurt. Vanmiddag stemden 35 parlementariërs voor de introductie van de euro in deze Baltische staat. Naast Belder waren er nog twee andere parlementariërs die het voorstel niet steunden.