De christenvervolging in Noord-Korea moet terug in de schijnwerpers. Dat zeggen Kees van der Staaij en Bert-Jan Ruissen (SGP-fractievoorzitter en SGP Europarlementslid), naar aanleiding van de schrikbarende executie van tientallen kerkgangers in Noord-Korea.

"De aandacht lijkt wat verslapt: bij Noord-Korea gaat het te vaak alleen over de kernwapens en het isolement", zegt Bert-Jan Ruissen bij de conferentie die de SGP in het Europees Parlement hiervoor organiseerde.

Noord-Korea heeft een kleine groep christenen. Die ondergaan veel martelingen en gevangenisstraffen, omdat dictator Kim Jong-un het geloof ziet als een concurrent voor zijn eigen verering. Noord-Korea prijkt al jaren in de top van landen met de ernstigste christenvervolging, opgesteld door Open Doors.

Miskenning
"Er staan wel wat kerken, maar meer voor decoratie", zei Kees van der Staaij bij een SGP-conferentie over Noord-Korea in het Europees Parlement deze week. "Helaas staat Noord-Korea nu minder in de spotlights dan andere landen. Dat is een miskenning van het grote onrecht dat er plaats vindt. Noord-Korea heeft buitengewoon ernstige schendingen van de mensenrechten", zei Kees van der Staaij. Vorig jaar had hij een motie ingediend om de regering aan te sporen zich meer in te zetten voor de christenen daar. Ik spoor andere parlementen en ook het Europarlement aan om zoveel mogelijk te ondernemen om het onrecht in Noord-Korea aan te pakken. We moeten veel samenwerken met VS en andere bondgenoten, de verhalen blijven horen. We kunnen dit niet alleen. Laten we hen niet vergeten in onze gebeden."

Experts zoals Suyeon Yoo van het Korea Future Initiative documenteerde minstens 306 ernstige mishandelingen van christenen, evenals 207 van aanhangers van het shamanisme.

Het Jeruzalem van het Oosten
De systematische vervolging van religieuze minderheden in Noord-Korea kan aangemerkt worden als genocide, stelde directeur Greg Scarlatoui van het Comité voor mensenrechten in Noord-Korea. "Het is bijna niet voor te stellen dat hoofdstad Pyongyang ooit vol stond met kerken. De stad werd zelfs "het Jeruzalem van het Oosten" genoemd. In de grondwet van Noord-Korea staat vrijheid van godsdienst als een recht genoemd. Helaas is er in de praktijk weinig om positief over te zijn momenteel. Ook is Zuid-Korea minder bereid om Noord-Korea aan te spreken op geloofsvrijheid. Maar Oekraïne laat zien dat samenwerkende bondgenoten ver kunnen komen. Laten we na de bevrijding van het regime de executie plaatsen tot heilige gronden verklaren."

Timothy Cho (schrijver en ooit Noord-Korea ontvlucht) kwam met de suggestie dat China de grens opent voor Noord-Koreanen. "Stuur hen niet terug naar Noord-Korea, maar laat ze gaan naar Zuid-Korea of andere landen."

Een suggestie van een bezoekster was om Zwitserland te vragen te bemiddelen tussen Noord-Korea en het Westen. Dit omdat leider Kim Jong-un in Zwitserland heeft gestudeerd.

Ruissen en Van der Staaij concludeerden dat de Russische invasie in Oekraïne inderdaad laat zien hoe belangrijk het is dat de VS en Europese en andere bondgenoten samenwerken voor vrijheid, waaronder de vrijheid van godsdienst.

(Artikel op www.christelijknieuws.nl op vrijdag 1 april 2022)