3 februari 2022

SGP: bodembeheer is geen EU-taak

Een goede bodem is uiteraard belangrijk voor de landbouw. Maar waarom moet de Europese Unie zich met onze bodem bemoeien? Dat vroeg Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP) donderdag aan de Europese Commissie.

"Investeren in de bodem is heel belangrijk voor goede en gezonde gewassen te telen", zei Ruissen, zelf opgeleid als landbouwkundige. Toch is hij erg kritisch over de voorgestelde EU-strategie voor de bodem in de EU.

"Waarom toch zoekt Brussel het iedere keer weer in Europese oplossingen? Als er een probleem is, zal EU-wetgeving het wel oplossen. Van die reflex moet Brussel afkicken!", vindt Ruissen. "Want als iemand weet hoe belangrijk het is om te investeren in de bodem, dan is het wel de boer zelf!"

De SGP wijst er ook op dat er al veel nationale wetten zijn voor bodembeheer. De partij is beducht voor een verdere stapeling van regelgeving op dit vlak. "Waarom kiest de Europese Commissie er niet voor dat landen hun beste ervaringen uitwisselen, in plaats van regels op te leggen?", zei Ruissen. "En bovendien: waarom zet de Commissie niet meer in op het belonen van boeren voor goed bodembeheer?"