21 april 2022

Vervang kunstmest door dierlijke mest

Kunstmest is momenteel erg duur, wat een groot probleem is voor de landbouw. De SGP vraagt de EU daarom kunstmestvervangers uit dierlijke mest toe te laten.

Kunstmest kost nu drie tot vier keer zoveel als een jaar geleden. Dat komt mede door de sancties tegen Rusland. Veel boeren moeten kunstmest gebruiken, omdat de gewassen meer voedingsstoffen nodig hebben dan de EU-limiet op dierlijke mest toelaat.

"Het dure kunstmest gaat ten koste van de inkomens in de landbouw. Maar er is ook een risico voor de voedselvoorziening", waarschuwt Ruissen. "Want als boeren te veel besparen op kunstmest, kan dat zomaar ten koste gaan van de voedselproductie. Dat is niet wenselijk, gezien de toenemende voedselschaarste ook door de oorlog in Oekraïne."

Voor toelating van kunstmestvervangers uit dierlijke mest moet de EU toestemming geven. Ruissen dringt daar op aan.

Binnen de Europese Commissie klinkt echter soms de de mening dat boeren gewoon minder kunstmest moeten gebruiken. Ruissen is het daar niet mee eens.

"Dat is veel te makkelijk gezegd. Ik denk dat we de meststoffen gewoon hard nodig hebben om onze voedselproductie op peil te houden."