22 december 2023

SGP vraagt Brussel: 'deel agri-import uit Oekraïne doorvoeren'

Een deel van de omvangrijke import van Oekraïense producten moet door de EU doorgevoerd worden naar landen buiten de EU. Zo kunnen ernstige verstoringen van de markt als gevolg van invoer van Oekraïens pluimvee, eieren en andere producten zoals graan en suiker, worden voorkomen en tegengegaan.

Bert-Jan Ruissen (SGP) en 21 andere Europarlementsleden hebben daartoe deze week een brandbrief gestuurd aan de Europese Commissie. De parlementsleden komen uit 13 EU-landen en vertegenwoordigen vier parlementsfracties die samen een meerderheid vormen.

Eieren

"We staan achter het Oekraïense volk en alle maatregelen om hen te helpen met de gevolgen van de Russische agressie", schrijven Ruissen en andere Europarlementsleden. "Maar we vinden het onhoudbaar dat sommige sectoren volledig de last van deze maatregelen moeten dragen, bij de ongekende toename van importen uit Oekraïne."

Onder meer de Nederlandse pluimvee- en eierensector ondervinden nu aanzienlijke en ongelijke concurrentie. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Poolse graanboeren, die al grenzen met Oekraïne blokkeerden.

Bestemming

De Europarlementsleden willen niet tornen aan de import uit het getroffen Oekraïne, maar wel aan de bestemming van de goederen. Als eenmaal een bepaalde hoeveelheid van een product is bereikt, zou de rest moeten gaan naar landen buiten de EU.

Verzoek aan de vicevoorzitter Valdis Dombrovkis van de Europese Commissie is om hiermee rekening te houden bij de herziening van de handelsafspraken met Oekraïne.

"Zo helpen we tegelijk Oekraïne èn de agrarische sectoren in onze landen", aldus Ruissen. "We staan uiteraard open voor alternatieve oplossingen, als het effect maar hetzelfde is."

De brief aan de Europese Commissie: