14 november 2017

EU-actieprogramma gewenst voor bescherming/behoud christelijke presentie Irak

“De EU dient onverwijld een actieprogramma op te stellen ter bescherming en behoud van de christelijke presentie in Irak”, stelde europarlementariër Bas Belder (ChristenUnie/SGP) gisteravond tijdens een plenair debat in Straatsburg over “de vervolging van christenen in de wereld”.

In zijn speech refereerde Belder aan een zojuist verschenen publicatie van de Duitse expert dr. Otmar Oehring met als veelzeggende titel “Hopen op een wonder — de toekomst van christelijke presentie in Irak”. Met veel andere insiders ziet Oehring die toekomst buitengewoon somber in.

Belder haakte in zijn betoog daarop in: “Vanuit menselijke optiek, let wel vanuit menselijke optiek, lijkt er in het Tweestromenland nauwelijks toekomst meer te gloren voor de eeuwenoude christelijke gemeenschappen.” Hij verwees daarbij op de thans hoog oplopende spanningen vanwege strijdige Iraakse en Koerdische aanspraken op het bestuur over de Vlakte van Nineve. “Die hebben reeds tot gevechten geleid met als trieste gevolg dat teruggekeerde christenen in het Assyrische stadje Teleskof hun recent gerestaureerde woningen weer moesten verlaten met onbekende bestemming.”

Daarnaast doemt een tweede belangrijk obstakel voor terugkeer van Iraakse christenen naar de Vlakte van Nineve op in de vorm van het intimiderende optreden van buurland Iran en de met Teheran verbonden Iraakse sjiitische milities, aldus Belder. “Is de Europese Unie op de hoogte van deze nieuwe verdrijving van Iraakse christenen?, vroeg hij aan de Europese diplomatieke dienst.