20 januari 2022

Zorgen om Hongkong

Hongkong was ooit een van de meest vrije en democratische regio’s in Azië. Het is verworden tot een weerloze prooi in de obsessieve klauwen van de Chinese Communistische Partij.

Dat zei Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP) in een debat over Hongkong. "Nu meer en meer onafhankelijke media en NGO’s gedwongen moeten sluiten, komt de vrije nieuwsvoorziening steeds verder in gevaar. Waar gaat dit eindigen?"

Ruissen heeft ook zorgen over de resterende christenen in de regio. Reeds vier religieuze organisaties in Hongkong hebben hun deuren al moeten sluiten: "Gaan de bepalingen uit de nationale veiligheidswet straks ook misbruikt worden om de vrijheid van godsdienst in het perken, zoals op het Chinese vasteland?"

Ruissen roept de EU op tot dringende actie, samen met gelijkgezinde landen in en buiten de regio. "Europa moet daarnaast een veilige haven bieden voor die Hongkongers van wie hun vrijheid ernstig wordt bedreigd."