14 september 2021

Impuls voor innovatie bloembollen

Een impuls voor de komst van nieuwe varianten tulpen en andere bloembollen: het Europees Parlement heeft daarmee met overgrote meerderheid ingestemd.

“Dit EU-akkoord geeft bedenkers van nieuwe varianten meer tijd om hun investering terug te verdienen”, zegt Bert-Jan Ruissen (SGP Europarlementslid), die het akkoord uitonderhandelde tussen Europees Parlement en EU-landen. “Goed nieuws voor Nederland als bloemenland: denk aan nieuwe varianten met bijvoorbeeld mooiere kleuren of die beter bestand zijn tegen ziektes en plagen.”

Het EU-akkoord verlengt het kwekersrecht op bloembollen, asperges, houtig klein fruit en houtige sierplanten van 25 naar 30 jaar.

Bij deze soorten duurt het veel langer om een nieuwe variant te ontwikkelen. “Men zegt wel dat een bedenker van een nieuwe tulp-variant pas resultaat ziet na zijn pensioen”, zegt Ruissen, zelf landbouwplantenkundige.

Bloembollen zijn een belangrijk exportproduct van Nederland. Ons land huisvest ook toonaangevende bedrijven die de planten veredelen, dat wil zeggen nieuwe eigenschappen ontwikkelen.

Kwekersrecht regelt de financiële vergoeding voor plantveredelaars. “Het mooie is dat bij dit recht het uitgangsmateriaal ook beschikbaar blijft voor verdere veredeling. Dat is beter geregeld dan bij het EU-octrooi dat gelukkig niet van toepassing is op plantenrassen.”

Ruissen is afgestudeerd in landbouwplantenteelt aan de universiteit van Wageningen. In het Europees Parlement is hij lid van de commissie voor Landbouw. Als onderhandelaar namens de ECR Fractie is hij ook betrokken bij het EU-akkoord over het nieuwe Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) van de Europese Unie, dat in 2023 ingaat.