29 januari 2021

Oproep: zondagsrust in Europarlement

Het Europees Parlement moet geen activiteiten meer houden op zondagen. Dat schrijft Bert-Jan Ruissen (SGP) in een protestbrief aan de leiding van het parlement. De brief is mede ondertekend door Europarlementsleden Peter van Dalen, Helmut Geuking (Duitsland) en Cristian Terhes (Roemenië). Ze maken allen deel uit van de Europese christelijke politieke partij ECPM.

Aanleiding was een recent besluit van het parlement over de jaarlijkse Dag van Europa (9 mei). Die dag valt dit jaar op een zondag. Het parlement heeft aangekondigd daarvoor activiteiten te houden op de zondag zelf.
Voorheen was daarvoor een open dag op een zaterdag in het gebouw in Brussel.

Bert-Jan Ruissen: "Als het parlement activiteiten houdt op zondag, sluit het daarmee een deel van de Europarlementsleden en het publiek uit. Dat past niet in een samenleving die verbindend en inclusief wil zijn."

De parlementsleden wijzen in de brief ook op een recent besluit over het recht op rust. Het Europees Parlement stemde deze maand voor het "right to disconnect" voor werknemers.
Ruissen: "Het past dan niet dat het parlement werknemers op zondag wil inzetten. Deze activiteiten voor de Dag van Europa kunnen makkelijk op een gewone werkdag. Van de SGP mogen deze activiteiten ook vervallen."