11 februari 2020

Ruissen volledig lid Europarlementscommissie Visserij

De Nederlandse positie in de Europarlementscommissie voor Visserij is versterkt. Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP) is op zijn verzoek door zijn ECR-Fractie gepromoveerd van plaatsvervanger tot volledig lid van deze commissie.

Ruissen kan voortaan altijd stemmen over EU-voorstellen over visserij. “Dit is heel goed voor de Nederlandse visserij. De sector heeft veel te maken met Europese regels. We hebben nu letterlijk meer Nederlandse vingers aan de Brusselse knoppen als het aankomt op de visserij.”

De Europarlementscommissie Visserij bestond tot dusver uit Peter van Dalen (CU), Annie Schreijer-Pierik (CDA) en Anja Hazekamp (Partij voor de Dieren) als vaste leden, met Jan Huitema (VVD) en Bert-Jan Ruissen (SGP) als plaatsvervangers.

Bert-Jan Ruissen neemt een vacature in die ontstond door het vertrek van enkele Britse Europarlementsleden na de Brexit. De ECR-Fractie heeft de voorzitter van het Europarlement maandag per brief gemeld over de nieuwe positie van Bert-Jan Ruissen.

De SGP-Europarlementariër was namens de ECR-Fractie al plaatsvervangend coördinator voor visserij evenals mede-onderhandelaar voor de controleverordening. Die functies behoudt hij.

Ruissen is dankbaar voor deze mogelijkheid van de ECR-Fractie. “Een mooie kans om de sector te helpen die met veel onzekerheden te maken heeft. Veel vissers in Urk, Katwijk en andere plaatsen zitten in spanning door de Brexit: mogen ze na 1 januari 2021 nog vissen in Britse wateren? En wat gebeurt er met de vissers die onder Britse vlag varen?

De sector kampt nog met de gevolgen van het onverwachte verbod op pulstechniek en de opmars van windmolens in de visgebieden.

Ruissen brengt vrijdag 21 februari een werkbezoek aan een visverwerkingsbedrijf in Urk, samen met andere Nederlandse visserij-woordvoerders uit de Europarlementscommissie. Hij zal er ook deelnemen aan het Strategisch Europees Visserij Overleg (SEVO).