18 oktober 2022

SGP: Bevries EU-subsidie antisemitische schoolboeken

Het is te gek voor woorden dat de Europese Unie komend jaar opnieuw tientallen miljoenen wil betalen voor problematische Palestijnse schoolboeken.  Bert-Jan Ruissen (SGP) deed dinsdag een klemmend beroep op zijn collega's in het Europees Parlement om deze EU-uitgave te bevriezen tot het schoolmateriaal is opgeschoond.

De Palestijnse schoolkinderen krijgen een atlas met kaarten waarop Israël ontbreekt. Of een uitleg over zwaartekracht hoe een steen te werpen naar Israelische soldaten.

"Dit zijn boeken die terrorisme verheerlijken, aanzetten tot haat en geweld en antisemitisme welig laten tieren", waarschuwde Ruissen.

"De Europese Commissie laat het allemaal maar gebeuren. Ze heeft de geldkraan richting de Palestijnse Autoriteit gewoon weer helemaal opengezet. En stelt daarbij aan de schoolboeken geen enkele voorwaarde. Onbegrijpelijk!"

Bestrijding van antisemitisme behoort een topprioriteit te zijn, stelt Ruissen. "Nu de Europese Commissie het laat afweten, moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen. Als ECR-fractie in het Europees Parlement stellen we daarom voor 30 miljoen euro in de reserve te plaatsen en het geld pas vrij te geven als de problemen met de schoolboeken zijn opgelost."

"Laten we de vrede bevorderen en het haatzaaien stoppen", stelde Ruissen. De stemming van het Europees Parlement is woensdag iets na 12 uur. Daarna is een compromis met de EU-landen nodig.