14 juni 2022

SGP hekelt EU-subsidie Palestijnse schoolboeken

De SGP noemt het onvoorstelbaar dat de Europese Commissie dinsdag aankondigde de EU-subsidies vrij te geven voor de Palestijnse Autoriteit, waaronder voor onderwijs.

"Hoe kun je hiertoe besluiten, wetend dat het geld gaat naar antisemitisch onderwijs", zegt Bert-Jan Ruissen, Europees Parlementslid voor de SGP.

Het lesmateriaal van Palestijnse scholen staan vol met Jodenhaat, aldus onderzoek (*). Om die reden blokkeerde EU-commissaris Oliver Várhelyi (Nabuurschapsbeleid) de betalingen voor 2021. Maar voorzitter Ursula von der Leyen meldde dinsdag op bezoek in Palestijns gebied dat ze de honderden miljoenen euro's toch vrijgeeft.

Bert-Jan Ruissen: "Door kinderen te vergiftigen met antisemitisme – van ons belastinggeld - verdwijnt vrede in het Midden-Oosten verder van de horizon dan ooit. De EU zou geen lesmateriaal moeten betalen dat niet voldoet aan de normen van de VN-organisatie Unesco."

De SGP in het Europees Parlement zal zich inzetten om de hele EU-uitgave voor Palestijns onderwijs te bevriezen in de EU-begroting van volgend jaar.

(*) Onderzoek naar misstanden in Palestijnse schoolboeken: https://www.impact-se.org/wp-content/uploads/PA-MoE-Study-Cards-2021%E2%80%9322-Grades-1%E2%80%9311.pdf