12 juli 2023

SGP: India moet meer doen voor geloofsvrijheid

Op aandringen van de SGP roept het Europees Parlement India op om meer te doen om het etnisch en religieus geweld te stoppen.

Aanleiding is het conflict in de Indiase deelstaat Manipur, waar sinds mei 120 mensen zijn omgebracht en 250 kerken vernietigd. Een etnisch conflict in de staat krijgt steeds meer een religieus karakter krijgt.

"De kwestie staat helaas niet op zichzelf", zei Ruissen woensdag in een debat dat hij had aangevraagd. "In heel India hebben niet-hindoes, zoals christenen, te maken met toenemende intolerantie. Met geweld, vernielingen en discriminatie. We zien het ook terug in de antibekeringswetten in diverse deelstaten."

Oproep

Ruissen schreef een resolutie samen met andere fracties in het Europees Parlement. "Onze resolutie is glashelder. We roepen India op alles te doen wat in haar vermogen ligt om het etnisch en religieus geweld te stoppen; daders te straffen en hindoe-extremisme uit te bannen."

Handelsakkoord

Zonder harde garanties op deze terreinen, vindt Ruissen dat er van een nieuw handelsakkoord met India geen sprake kan zijn.

SGP: India moet meer doen voor geloofsvrijheid