29 oktober 2021

SGP kritisch over nieuwe EU-gezondheidsdienst

Een nieuwe EU- gezondheidsdienst moet ziektes helpen voorkomen en bestrijden. De SGP is kritisch: het middel mag niet erger zijn dan de kwaal. Brussel mag helpen, maar we hebben geen behoefte aan een Europese ‘Jaap van Dissel’.

door Bert-Jan Ruissen, lid Europees Parlement voor de SGP

De uitweg uit elke crisis is eenvoudig, denkt de Europese Commissie althans. ‘Geef ons maar meer macht, bevoegdheden en budgetten’. Alsof Nederland en andere landen alles fout doen, maar Brussel alles goed.

Zo ook bij de corona-crisis. Onder het mom van corona-hulp mocht de EU voortaan geld gaan lenen. Prompt werd ruim 750 miljard euro aan giften en leningen uitgedeeld aan EU-landen. Maar de leningen zijn wel duurder dan Nederland zelf zou kunnen regelen.

Vorige maand verscheen het voorstel voor een nieuwe ‘EU-gezondheidsdienst’. Deze moet alvast voorbereidingen treffen voor een volgende pandemie van een besmettelijke ziekte. Met 6 miljard euro per jaar kan de dienst zelf medicijnen of andere benodigdheden inslaan.

Maar voor welk probleem is dit nu een oplossing? Bij de crisis ging juist de Europese Commissie in de fout: het sloot dure contracten met Astra Zeneca dat amper vaccins leverde. De koelcellen van onze vaccinatiecentra waren te lang leeg.

Kritisch

Als SGP zijn we kritisch over deze dienst, de zogeheten Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA). Hulp en coördinatie zijn prima, maar de dienst mag geen doorzichtige opmaat zijn naar een Europese Gezondheids Unie. En daar lijkt het wel op. Sterker nog, zo wordt het ook gebracht. In de media en de toelichting op deze dienst worden de woorden ‘Europese Gezondheidsunie’ veelvuldig gebruikt.

Nu al denkt de dienst aan beleid voor bijvoorbeeld de distributie van medicijnen in de EU. Dit gaat dus veel verder dan bestrijding van een pandemie, waarvoor HERA bedoeld was.

‘De EU denkt elke crisis op te lossen met meer macht’

Probleem is bovendien dat de dienst is opgericht zonder democratisch besluit van het Europees Parlement. De dienst is snel gevormd als structuur binnen de Europese Commissie en niet als nieuw agentschap. Zo was geen goedkeuring nodig. Het Europees Parlement is dus buiten de deur gehouden. Terecht zijn meerdere collega-Europarlementsleden hierover behoorlijk boos.

We hebben dus geen behoefte aan een Europese ‘Jaap van Dissel’. Nederland moet zelf kunnen beslissen over bijvoorbeeld vaccinatie of lockdowns.

Nationale zaak

Gezondheidszorg is een nationale zaak. In het EU-verdrag is dat zo genoemd. Dat moet het ook blijven, vinden wij als SGP. De zorgstelsels in de 27 landen verschillen daarvoor te veel. En ook onze opvattingen over de zorg.

Als christelijke partij moeten we daarvoor steeds op de barricaden staan. We mogen niet onnodig bevoegdheden afstaan. Anders kan het middel erger zijn dan de kwaal.

• Tekst verscheen in De Banier oktober 2021
  • Foto: EU-leiders Charles Michel en Ursula von der Leyen kondigden vorige maand een EU-dienst tegen gezondheidscrises aan. (c) Europese Commissie