23 oktober 2019

SGP stemt tegen EU-begroting

De SGP heeft woensdag tegen de voorgestelde EU-begroting gestemd. Het gevraagde bedrag van 171,3 miljard euro voor 2020 is te hoog, vindt Europarlementslid Bert-Jan Ruissen: "De SGP is voor een bescheiden Europa. Ons maximum ligt daarom bij een begroting van 1 procent van de Europese economie. Deze begroting is echter hoger. Dat gaat we niet steunen".

Ruissen ziet meerdere begrotingsposten waar Brussel in zou moeten snijden. Zo is het hoog tijd om het mes te zetten in de zogeheten Structuurfondsen. Deze miljardensubsidies voor regio's beslaan circa een derde van de hele EU-begroting, maar zijn soms onnodig.

"We moeten ook een streep zetten door de EU-financiering van UNRWA, de organisatie voor Palestijnse vluchtelingen", vindt Ruissen. De EU moet het voorbeeld volgen van Nederland en andere landen die de geldkraan al hebben dichtgedraaid naar UNRWA. "Deze organisatie staat bol van machtsmisbruik voor persoonlijk gewin, zo bleek uit een onderzoeksrapport. Zolang de organisatie geen grote schoonmaak heeft gehouden, is het onverantwoord daar geld van de belastingbetaler aan te schenken."

De SGP vindt dat het EU-budget voor landbouw wel op peil moeten blijven – zodat Europa altijd over voldoende eigen voeding kan blijven beschikken