3 september 2021

SGP: geen EU-geld voor foute Palestijnse schoolboeken

De SGP wil dat de EU niet langer meebetaalt aan antisemitische schoolboeken in Palestijnse gebieden.

Kinderen krijgen daar nu bijvoorbeeld rekensommetjes over gewonden en doden door zelfmoordenaars, een landkaart waarop de naam Israël gewoon ontbreekt en natuurkunde-les over katapult-werpen op Israëlische soldaten.

"Zo kweken we een nieuwe generatie vol jodenhaat", zegt Europarlementslid Bert-Jan Ruissen. "Het is te gek voor woorden dat de EU actief meewerkt aan Jodenhaat. Dit moet stoppen, beter: dit had al lang moeten stoppen."

De EU betaalt mee aan de hatelijke schoolboeken via de VN-organisatie UNRWA. De Palestijnse overheid beloofde meermalen om de schoolboeken te zuiveren van antisemitisme. "Helaas toont een studie dat nieuwe schoolboeken zelfs radicaler zijn dan de oude."

Ruissen besprak de situatie donderdag in een gezamenlijke vergadering van de Europarlementscommissies Buitenlandse Zaken, Begroting en Begrotingscontrole. Aanleiding was dat er niets leek veranderd, sinds het Europees Parlement – mede op aandringen van Ruissen - in april in de kwijting over de jaarrekeningen 2019 haar zorgen had uitgesproken over de Palestijnse schoolboeken.

Het Parlement had toen de Commissie opgedragen erop toe te zien dat het lesmateriaal dat niet aan de normen voldoet, onmiddellijk wordt weggenomen.

Ruissen probeert nu samen met andere Europarlementsleden om de EU-begroting '22 te wijzigen, zodat de subsidie voor deze schoolboeken verdwijnt.

"De Europese Unie is zelf ontstaan als vredesproject. Als geen ander weet de EU: pas als haatzaaien eindigt, kan vrede beginnen."