12 september 2022
SGP vraagt opheldering over roestige olietanker
De SGP vraagt Brussel opheldering over de verlaten olietanker FSO Safer, die al jarenlang ligt te roesten voor de kust van Jemen. Voor het schip is in mei circa 40 miljoen dollar gedoneerd door de EU, Nederland en anderen, bij een conferentie in Den Haag. Sinds de conferentie is het echter stil gebleven rond het schip.
De FSO Safer wordt omschreven als een ecologische tijdbom. Het 376-meter lange schip ligt al 30 jaar bij Jemen voor anker als olie-opslagplaats, maar sinds 2015 zonder onderhoud. Met de winter in aantocht groeit het risico dat het schip breekt.
De tanker heeft 4 keer meer olie aan boord dan de Exxon Valdez, die in 1989 een enorme milieuramp veroorzaakte.
Een olieramp met de FSO Safer zou desastreus zijn voor de natuur, de visserij en dus de voedselvoorziening van het toch al arme bevolking van Jemen.
Europarlementslid Bert-Jan Ruissen heeft daarom onderstaande schriftelijke vragen ingediend bij de Europese Commissie:
+++
UN coordinated plan FSO Safer in Yemen
In May 2022 donors pledged millions of euro's towards a UN coordinated plan to prevent the oil tanker FSO Safer, moored off the coast of Yemen, from sparking a potential ecological and humanitarian disaster. The EU is one of the financial donors to the plan. Since the donor conference it has been silent.
1- What is the current state if the UN coordinated plan?
2- What can and does the EU do to the process?
3- Did the EU transfer the funding it pledged during the conference?
+++