2 november 2021

SGP: wolven minder beschermen

De wolvenpopulatie en bijbehorende overlast zijn de laatste jaren zo toegenomen dat de beschermde status minder streng mag. Dat zei SGP Europarlementslid Bert-Jan Ruissen dinsdag 2 november in tv-programma De Hofbar.

"De beschermde status dateert al van ruim 30 jaar geleden. Ondertussen zijn er duizenden exemplaren bijgekomen in Europa", zegt Ruissen. De wolf geniet nu de hoogste beschermde status in de EU. Bij een iets lagere beschermde status zouden lidstaten de wolvenstand actief mogen beheren, onder andere door afschot van wolven die voor problemen zorgen.

Ruissen is een van de leden van de Europarlementscommissie voor Landbouw die de wolvenproblemen op de agenda wil zetten. Deze Europarlementsleden bespeuren problemen door wolven in heel Europa. Zij vragen de Europese Commissie om de status opnieuw tegen het licht te houden.

Schapen

Wolven bijten ook in Nederland vooral schapen en herten dood. Op de Veluwe zijn moeflons na 100 jaar geëvacueerd voor de wolf. Ruissen: "Nederland is te klein om de natuur zomaar z'n gang te laten gaan. Je moet actief kunnen ingrijpen om disbalans in de natuur te voorkomen en om economische schade zoveel mogelijk te beperken. We kunnen van schapenhouders niet verwachten dat ze ons hele landschap vol zetten met hekken en stroomdraad."

Veehouders in Nederland moeten hun weilanden volledig afschermen om na volgend jaar nog schadevergoeding te kunnen aanvragen als een wolf dieren heeft doodgebeten.

Minister

Vooruitlopend op de lagere status, wil de SGP wil dat minister Schouten (Landbouw) aan de Europese Commissie vraagt om een derogatie op de hoge beschermingsstatus. Zo'n derogatie biedt eveneens mogelijkheden voor een actiever beheer. Meerdere andere EU-landen maken daarvan gebruik en hebben daarmee van Brussel al toestemming gekregen voor beheersmaatregelen.