5 februari 2020

Terughoudend met EU-uitbreiding

Albanië en Noord-Macedonië willen graag toetreden tot de Europese Unie. Maar zijn ze klaar om het toetredingsproces te beginnen? Eind vorig jaar oordeelde de EU van niet.

Woensdag presenteerde de Europese Commissie een voorstel om de toetredingsprocedure iets te veranderen. "Dat voorstel lijkt een cosmetische actie, bedoeld om vooral de Franse regering over te halen alsnog in te stemmen", oordeelt Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP). "De situatie in Albanië en Noord-Macedonië zelf is niet verbeterd. En daar zit het probleem."

De SGP is terughoudend met EU-toetreding, maar sluit het niet uit. Criterium is dat de landen aan de voorwaarden voldoen. Ook de gevolgen voor de EU moeten daarbij worden meegewogen: wat betekent een steeds verdere uitbreiding voor de bestuurbaarheid van de Unie?

Dat de Europese Commissie bovendien de toetredingsonderhandelingen wil versnellen, krijgt ook geen steun van de SGP. "Het gaat om kwaliteit, niet om tijd”, zegt Ruissen.

Bezwaar is ook dat de twee landen al snel veel geld van de EU zouden krijgen, zodra de toetredingsonderhandelingen beginnen. "We moeten zeker weten dat de landen klaar zijn voordat we daar geld in steken. We moeten leren van de les van Turkije: de EU heeft daar vele miljoenen in gestoken, zonder enige toenadering tot de EU."