10 juni 2021

Veel mis met plan stalsystemen

Betere stalsystemen: dat besprak het Europees Parlement donderdag 10 juni  uitgebreid, naar aanleiding van een petitie. "Het is altijd goed na te blijven denken over nog betere en diervriendelijkere stalsystemen", zei Bert-Jan Ruissen in het parlement. "Het gaat echter fout als we dat doen zonder overleg met de veehouder. Die weet immers het best wat wenselijk en mogelijk is."

Stallen voor moederzeugen bijvoorbeeld worden vaak zo ingericht dat de dieren hun biggen niet dood kunnen drukken. "We kunnen het zielig vinden dat zeugen even wat minder bewegingsvrijheid hebben. Maar de bescherming van pasgeboren biggen moet ons toch ook wat waard zijn."
Het gaat ook fout als we diergezondheid en landbouw-inkomens niet meer in de afwegingen betrekken, benadrukte Ruissen.
En zeker gaat het fout als we geen oog meer hebben voor het belang van level playing field. "Dan verplaatst de productie zich naar landen buiten de EU, zeker als we importen van bijvoorbeeld legbatterij-eieren gewoon blijven toestaan", besloot Ruissen.
"Ik weet niet wie daar vrolijk van wordt, maar de dieren zeker niet."