
2 juni 2025
EU dreigt veevervoer lam te leggen, SGP in verzet
Vrachtwagens die koeien, varkens en andere dieren vervoeren, stevenen af op een berg onrealistische nieuwe EU-eisen. Ze zouden voortaan steeds een dierenarts moeten laten komen bij het laden en lossen. De wagens moeten ook vaker ´s nachts rijden. Het Europees Parlement heeft grote bedenkingen tegen deze onrealistische eisen, schrijft Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP).
Hoeveel regels kun je uitstorten over een sector voordat die vastloopt? Het lijkt wel of de Europese Commissie dat uitprobeert bij de vervoerders van vee. De bedrijven moeten al voldoen aan strenge eisen, waarschijnlijk de strengste ter wereld. En nu wil Brussel er nòg een hele schep regels bovenop doen. En die onrealistische plannen staan ver af van de dagelijkse praktijk.
Uiteraard moeten we goed voor onze dieren zorgen. Dat is onze morele plicht. We moeten als goede rentmeesters zorgen voor onze aarde en alles wat erop leeft. Over het algemeen zorgen onze boeren en transporteurs al prima voor alles wat bloeit en groeit.
De EU-regels voor diertransport zijn inmiddels 20 jaar oud. Begrijpelijk om eens te kijken wat er beter kan met nieuwe inzichten en technieken. Maar je kunt dan ook de plank misslaan. Aangespoord door video´s van enkele zeldzame misstanden, kwam het EU-bestuur met ingrijpende voorstellen.
De wenkbrauwen daarover gaan omhoog in het Europees Parlement, waar we de plannen dezer dagen bespreken. De verbazing betreft niet de misstanden - want het moge duidelijk zijn dat die aangepakt moeten worden daar waar ze plaats vinden -, maar betreft vooral hoe ondoordacht en onwerkbaar sommige voorstellen zijn. Ik noem er drie:
Dieren zouden bijvoorbeeld fors meer ruimte krijgen in de vrachtwagens. Koeien, varkens en ander vee moet er kunnen bewegen en wandelen. Dat klinkt leuk, maar is juist gevaarlijk: als de vrachtwagen een bocht omgaat, kunnen de dieren omvallen en letsel oplopen. Bovendien: door de extra ruimte kunnen tot wel 40% minder dieren mee en zijn dus meer vrachtwagens nodig. Dat betekent meer uitstoot, meer verkeer en meer kosten. Daar is dus niet goed over nagedacht.
Nog zoiets: tijdens zomerse hitte mogen de veewagens niet meer overdag rijden, maar alleen ´s nachts. Dat rijverbod gaat gelden als de weersverwachting boven de 30 graden stijgt, zelfs als de veewagen airco heeft. Maar voor welke plek moet je dan de verwachting opzoeken bij een meerdaagse rit van Nederland naar Italië? De plaats van vertrek, aankomst of een gemiddelde van de route? En wat als 29 graden wordt verwacht, maar het toch 31 graden blijkt? Geen enkel bedrijf kan zo nog reizen plannen!
Dan is er het plan dat dierenartsen toezicht moeten houden op het laden en lossen van dieren. Iedereen kan beseffen dat er nooit genoeg dierenartsen zijn voor al dit werk. Dierenartsen kunnen hun kostbare tijd en kennis wel beter besteden.
Bezwaren
Dit zijn dus veel onrealistische voorstellen. Dit dreigt het veevervoer juist stil te leggen in plaats van te verbeteren. Wat de SGP betreft, moet dit voorstel grondig gewijzigd worden, of mag dit hele voorstel terug naar de tekentafel. De aanpak van misstanden bij veevervoer zit volgens mij niet in de regels, maar in de handhaving. Vooral in Zuid-Europa lijken controleurs vaker misstanden door de vingers te zien. De controles daar moeten aangescherpt en niet de regels.
Met onze bezwaren behoren we tot een grote groep partijen in het Europees Parlement. Totaal is het ongekend hoge aantal van 3000 wijzigingsvoorstellen ingediend op het voorstel. Sommigen willen zelfs het hele pakket plannen verwerpen: iets wat het Europees Parlement zelden doet. Daar zou zich zomaar een meerderheid voor kunnen aftekenen als de onderhandelingen niet het broodnodige realisme in de tekst brengen. Het Europarlement kent immers geen dichtgetimmerd coalitieakkoord: voor ieder voorstel moet opnieuw een meerderheid worden gevonden. Iets wegstemmen kan zonder regeringscrisis.
Wat ook meespeelt: de ingrijpende wetsvoorstellen waren nog ingediend door de vorige Europese Commissie. Die vorige ploeg commissarissen leunde erg naar de groene en landbouw-onvriendelijke kant, zeker onder druk van toenmalig vicevoorzitter Frans Timmermans.
Maar sinds de verkiezingen van juni 2024 waait er een andere wind in Brussel. De EU is een stuk realistischer geworden: nieuwe regels en doelen moeten wel haalbaar en betaalbaar zijn voor bedrijven. Zo is de Green Deal vervangen door een Clean Industrial Deal.
Want wat heb je aan regels voor bedrijven als die daardoor kopje onder gaan? Ook goede bedoelingen kunnen veel kwaad doen aan een cruciale onderdelen van onze economie. Onze diertransporteurs mogen daarvan niet het levende bewijs worden.